Dlaczego Wielka Brytania przyznała Abbie „zero punktów” na Eurowizji?

0
679
Abba wygrała konkurs piosenki Eurowizji w 1974 roku swoim utworem Waterloo. Zdjęcie: Getty Images

Abba: Dlaczego Wielka Brytania przyznała szwedzkiemu zespołowi „zero punktów” na Eurowizji?

Przypomnij sobie wiosnę 1974 roku, jeśli rzeczywiście byłeś w tamtym czasie na świecie, by pamiętać tamte dni.

Wielka Brytania jest gospodarzem Konkursu Piosenki Eurowizji, a na ulicy wokół miejsca, w którym odbywa się wydarzenie, Brighton Dome, mówi się, że ich reprezentantka Olivia Newton John ma spore szanse na wygraną.

Zwycięstwo jej utworu Long Live Love dałoby Brytyjczykom trzecie zwycięstwo w kiczowatym międzynarodowym konkursie piosenki, który rozpoczął się w 1956 roku.

Jednak mało znana szwedzka grupa popowa, założona w Sztokholmie zaledwie dwa lata temu, ma zamiar zepsuć imprezę gospodarza niezapomnianym wykonaniem tego, co stało się jednym z najpopularniejszych nagrań wszechczasów.

Piosenka Abby „Waterloo” zostaje ostatecznie koronowana na zwycięzcę, pomimo otrzymania gorzkiej oceny tak zwanych „punktów zerowych” od Wielkiej Brytanii.

Zastanawiając się nad zwycięstwem 47 lat później, autor tekstów Abby, Björn Ulvaeus sugeruje, że Wielka Brytania mogła przyznać jego grupie najniższy możliwy wynik (nie przyznając im w ogóle głosów), ponieważ postrzegali ich jako największe możliwe zagrożenie.

Czytaj: Trwają przygotowania do 13. edycji Short Waves Festiwal!

Björn Ulvaeus (z prawej) mówi, że ich zwycięstwo w Eurowizji było nocą „takiego chaosu”, że prawie nic nie pamięta z tego dnia. Zdjęcie: Getty Images

Czy kiedykolwiek Ulvaeus rozmawiał z Olivią Newton John o tym, co wydarzyło się tamtej nocy?

„Frida (koleżanka z zespołu Anni-Frid Lyngstad) jest dobrą przyjaciółką Olivii. Mówi, że Olivia wiedziała, że wygramy” – mówi Ulvaeus.

„Z pewnością rozmawialiśmy tamtej nocy, ale nie pamiętam tego, to był taki chaos, że prawie nie pamiętam nic poza tym, że obudziłem się następnego dnia i nagle byliśmy znani na całym świecie.

„Przeszliśmy w ciągu jednej nocy od tego nieznanego szwedzkiego zespołu do światowej sławy… tak nierealne”.

Czytaj: Kościół Cypru wzywa do rezygnacji z udziału kraju w Eurowizji

„Sytuacja autora piosenek”

Dla Ulvaeusa i Abby zwycięstwo było momentem, który zmienił ich życie, a wkrótce potem, jak mówi, „napłynęły tantiemy”.

Dało im to przestrzeń i czas, aby stać się prawdziwymi profesjonalistami, mogącymi w pełni skupić się na produkcji przyszłych hitów, w tym Dancing Queen i Gimme! Gimme! Gimme.

W dobie pandemii, którą teraz mamy, przestrzeń i czas to luksusy, na które nie mogą sobie pozwolić artyści ze sceny ani rozwijające się talenty.

W ostatnich miesiącach słyszeliśmy, jak niektórzy twórcy piosenek stali się kierowcami Ubera, aby związać koniec z końcem, a inni zostali zmuszeni do rezygnacji ze swoich piosenek.

Guy Garvey, frontman firmy Elbow, który pracował w barach w Manchesterze na długiej drodze do sukcesu, powiedział niedawno komisji DCMS dotyczącej rynku strumieniowego przesyłania muzyki, że sposób, w jaki artyści są opłacani za strumienie audio, „zagraża przyszłości muzyki”.

Mając to wszystko na uwadze, gwiazda Abby właśnie opublikowała nowy raport zatytułowany Przywracanie równowagi ekonomii piosenki. Raport, przygotowany we współpracy z MIDiA Research, skupia się na niszczycielskim wpływie COVID-19 na światowy przemysł muzyczny i ma na celu przedstawienie potencjalnych rozwiązań aktualnych problemów związanych z modelami przesyłania strumieniowego.

Jedną z sugestii jest wprowadzenie modelu bardziej zorientowanego na fanów, w którym większy procent opłaty abonamentowej każdego słuchacza trafia bezpośrednio do jego ulubionych artystów i tych, których słuchają najczęściej.

Rok piosenki

Ulvaeus mówi, że rok 2020 był okropny dla piosenkarzy, a większość wydarzeń muzycznych odwołano. Teraz zdali sobie sprawę, co autorzy piosenek wiedzieli od wielu lat – i to może być w końcu impulsem do prawdziwej zmiany.

„To było naprawdę, bardzo trudne” – kontynuuje. „Odkąd w zeszłym roku wybuchła pandemia, artyści przestali koncertować i nie otrzymywali żadnych opłat licencyjnych za występy.

„Ale co zabawne, fakt, że artyści zostali zatrzymani w trasach koncertowych, uświadomił im, jak niewiele zarabiają na streamowaniu. Być może 70% zarobili na trasach koncertowych, gadżetach i tym wszystkim, i nagle musieli przetrwać ze streamingu.

Nazwa zespołu powstała od pierwszych inicjałów jego członków: (od lewej) Björn Ulvaeus, Anni-Frid Lyngstad, Agnetha Fältskog i Benny Andersson.

„Myślę, że pandemia była bardzo, bardzo zła dla wielu. Myślę, że dobrze jest skierować uwagę na trudną sytuację autora piosenek”.

„Po obu stronach Atlantyku – w Wielkiej Brytanii, Europie kontynentalnej i Ameryce, Kanadzie – narasta ruch, którego, mam nadzieję, nie da się powstrzymać.

„To może sprawić, że rok 2021 będzie rokiem piosenki, na to mam nadzieję”.

Abba. Zdjęcie: Getty Images

johannesfloe.com – Art to remember