Granie w gry wideo może pomóc zwiększyć inteligencję dzieci — w przeciwieństwie do oglądania telewizji lub przeglądania mediów społecznościowych.
Wielu rodziców czuje się winnych, gdy ich dzieci spędzają całe godziny wpatrując się w ekrany – a niektórzy nawet martwią się, że może to sprawić, że będą mniej sprytne i wpadną w uzależnienie.
Jednak nowe badanie sugeruje, że spędzanie ponadprzeciętnego czasu na graniu w gry wideo może w rzeczywistości pomóc zwiększyć inteligencję dzieci.
Naukowcy z Karolinska Institutet w Szwecji przeprowadzili testy psychologiczne na ponad 5000 dzieci w Stanach Zjednoczonych w wieku od 10 do 12 lat, aby ocenić ich ogólne zdolności poznawcze.
Dzieci i ich rodzice zostali również zapytani o to, ile czasu spędzają na oglądaniu telewizji i filmów, graniu w gry wideo i angażowaniu się w media społecznościowe.
Naukowcy następnie kontynuowali badania z dziećmi dwa lata później, po czym poproszono je o powtórzenie testów psychologicznych.
Wyniki pokazały, że ci, którzy grali w gry, zwiększyli swoją inteligencję o około 2,5 punktu IQ więcej w porównaniu do średniej sprzed dwóch lat.
Nie zaobserwowano żadnego znaczącego wpływu, pozytywnego ani negatywnego, oglądania telewizji lub mediów społecznościowych.
„Chociaż dzieci, które grały więcej w gry wideo w wieku dziesięciu lat, nie były średnio bardziej inteligentne niż dzieci, które nie grały, wykazały największy wzrost inteligencji po dwóch latach” – powiedział Torkel Klingberg, profesor neuronauki poznawczej na Wydziale Neuronauki Karolinska Institutet.
„Na przykład dziecko, które znajdowało się w pierwszych 17 procentach pod względem godzin spędzonych na graniu, zwiększyło swoje IQ o około 2,5 punktu bardziej niż przeciętne dziecko w ciągu dwóch lat.
„To dowód na korzystny, przyczynowy wpływ gier wideo na inteligencję.”
Czytaj: Istnieje 8 rodzajów inteligencji dzieci. Jaki talent ma Twoje dziecko?
Na potrzeby badania naukowcy stworzyli indeks inteligencji z pięciu zadań: dwa dotyczące czytania ze zrozumieniem i słownictwa, jedno dotyczące uwagi i funkcji wykonawczych, jedno oceniające przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne i jedno dotyczące zdolności uczenia się.
Powtarzanie testów psychologicznych w odstępie dwóch lat umożliwiło naukowcom zbadanie, w jaki sposób wyniki dzieci zmieniały się z jednej sesji testowej na drugą, oraz kontrolowanie różnic indywidualnych w pierwszym teście.
Kontrolowali również różnice genetyczne, które mogą wpływać na inteligencję oraz różnice, które mogą być związane z wykształceniem i dochodami rodziców.
„Jeśli nie zostaną uwzględnione, czynniki te mogą maskować prawdziwy wpływ czasu spędzanego przed ekranem na inteligencję dzieci” – stwierdzili naukowcy.
„Na przykład dzieci urodzone z pewnymi genami mogą być bardziej podatne na oglądanie telewizji i niezależnie mieć problemy z nauką.”
Dzieci spędzały średnio dwie i pół godziny dziennie oglądając filmy lub programy telewizyjne, pół godziny poświęcali na spotkania towarzyskie online i godzinę grając w gry wideo.
W sumie oznacza to cztery godziny czasu spędzanego przed ekranem dziennie dla przeciętnego dziecka i sześć godzin dla tych, którzy później mieli więcej punktów IQ – to duża część wolnego czasu dziecka.
Koniecznie zajrzyj na f7.pl
Wielogodzinne oglądanie zdjęć na Instagramie i wysyłanie wiadomości nie poprawiły inteligencji dzieci, ale według naukowców nie były też szkodliwe.
Oglądanie filmów w telewizji i internecie wykazało pozytywny efekt w jednej z analiz, ale brak efektu, gdy uwzględniono edukację rodziców.
„Nasze wyniki nie powinny być traktowane jako ogólna rekomendacja dla wszystkich rodziców, aby pozwolić na nieograniczone granie” – stwierdzili naukowcy.
„Ale dla tych rodziców, którym przeszkadzają dzieci grające w gry wideo, możesz teraz czuć się lepiej, wiedząc, że prawdopodobnie dzięki temu stają się odrobinę mądrzejsi”.
Wyniki są zgodne z ostatnimi badaniami pokazującymi, że inteligencja nie jest stała, ale jest jakością, na którą mają wpływ czynniki środowiskowe.
Jednak naukowcy zauważają, że w ich badaniu nie rozróżniono różnych rodzajów gier wideo, co utrudnia przeniesienie wyników na dzieci o innych nawykach związanych z grami.
Nie brali również pod uwagę takich rzeczy jak zdrowie psychiczne, jakość snu i ćwiczenia fizyczne.
„Będziemy teraz badać wpływ innych czynników środowiskowych oraz to, jak efekty poznawcze wiążą się z rozwojem mózgu w dzieciństwie” – powiedział Klingberg.
Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Scientific Reports.
Czytaj: Powrót Wrocławskiej Fontanny Multimedialnej. Nowy pokaz specjalny!
Czy gry internetowe mogą zaburzyć stan zdrowia psychicznego?
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) sklasyfikowała granie w gry wideo w Internecie jako oficjalne zaburzenie zdrowia psychicznego.
„Zaburzenie w grach” definiuje się jako „wzorzec zachowań związanych z grami charakteryzujący się upośledzoną kontrolą nad grami, rosnącym priorytetem gry nad innymi czynnościami do tego stopnia, że gra ma pierwszeństwo przed innymi zainteresowaniami i codziennymi czynnościami oraz kontynuacją lub eskalacją gier pomimo wystąpienie negatywnych konsekwencji”.
Aby zdiagnozować zaburzenie gry, osoba musi:
- Doświadczać znacznego upośledzenia osobistego, rodzinnego, społecznego, edukacyjnego, zawodowego lub innych ważnych obszarów funkcjonowania.
- Doświadczać tego upośledzenia przez co najmniej 12 miesięcy.
WHO radzi graczom, aby zwracali uwagę na to, ile czasu spędzają na graniu, zwłaszcza jeśli przez granie wyklucza się inne codzienne czynności.
Powinni również zwracać uwagę na zmiany w ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym oraz w funkcjonowaniu społecznym, które można przypisać graniu.