Nowa, mroczniejsza reinterpretacja „Requiem” Mozarta wykonana przez Howarda Armana

0
127
Nowe opracowanie „Requiem” Mozarta przez Howarda Armana - bardziej mroczne, ale bliskie idei kompozytora. (zdjęcie: Warszawska Opera Kameralna, facebook)

Mroczniejsza reinterpretacja „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta dokonana przez Howarda Armana podkreśliła 33. Festiwal Mozartowski w Warszawie.

Jednym z najważniejszych wydarzeń 33. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie było nowe wykonanie „Requiem” KV 626 Mozarta w wykonaniu Howarda Armana, brytyjskiego muzykologa, kompozytora i dyrygenta.

„Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta jest stałym punktem Festiwali Mozartowskich.

Koncert ten, który odbył się 21 czerwca, był drugą po kanonicznej wersji Franza Xaviera Süssmayra prezentacją tego arcydzieła na festiwalu. Obydwa koncerty poprowadził kierownik muzyczny Adam Banaszak z Orkiestrą Musicae Antiquae Collegium Varsoviense (MACV), której towarzyszył Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej.

CZYTAJ: 5-latek zachwyca tłumy niesamowitą interpretacją Mozarta

Unikalne podejście Armana

Reinterpretacja Armana, opublikowana przez Carus Verlag, wprowadza nowatorskie rozwiązania harmoniczne i nowo skomponowane polifoniczne „Amen”. Arman kładzie nacisk na krytyczne podejście do oryginalnych szkiców Mozarta, unikając mieszania ich z realizacją Süssmayra. Dąży do zachowania integralności wizji Mozarta, wypełniając luki swoimi kompozycjami.

CZYTAJ NA PL.SPORTEN.COM – Ekscytujące emocje podczas ostatniego meczu Polski na Euro 2024

Ciekawy odbiór i plany na przyszłość

Adam Banaszak chwali wersję Armana za fascynującą i mroczniejszą tonację, zauważając ogromny szacunek dla wkładu Mozarta i Süssmayra. Dyrektorka festiwalu WOK, dr hab. Alicja Węgorzewska-Whiskerd, wyraża nadzieję na powtórzenie i nagranie wykonania Armana w przyszłym roku pod dyrekcją samego Armana.

„Requiem” KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta jest dziełem nieukończonym, kompozytor zmarł w 1791 roku, kiedy pracował nad tą kompozycją. Jej pierwszej redakcji i dopisania brakujących części na zlecenie Konstancji, wdowy po Mozarcie, podjęło się kilku kompozytorów. Ostatecznie dokończył tę mszę żałobną uczeń i współpracownik Mozarta – Franz Xaver Süssmayr. Przyjmuje się, że „Lacrimosa” jest ostatnią częścią skomponowaną przez Mozarta, dalsze części napisał już Süssmayr.

Festiwal Mozartowski zakończy 30 czerwca Mozart Night – Wielka Gala Finałowa pod hasłem „Mozart versus Salieri” w stołecznym Teatrze Polskim. Melomani wysłuchają kompozycji tych dwóch rywalizujących ze sobą – za życia i po śmierci – twórców, jak głosi czarna legenda uwieczniona w filmie „Amadeusz” Miloša Formana.

Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791) to jeden z najwybitniejszych kompozytorów w historii światowej muzyki. W roku 1761 skomponował pierwszy utwór – „Menuet i Trio” KV 1. Jako „cudowne dziecko” koncertował ze swoim ojcem, Leopoldem, po całej Europie, by w dorosłym wieku osiąść najpierw w Salzburgu, jako kompozytor nadworny tamtejszego arcybiskupa, a następnie przenieść się do Wiednia, gdzie tworzył jako niezależny kompozytor.

Jak informuje PAP, Mozart skomponował ponad 40 symfonii, kilkadziesiąt koncertów fortepianowych, skrzypcowych, fletowych i na inne instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, blisko 20 mszy (w tym „Requiem”) oraz inne utwory muzyki kościelnej, przeszło 20 oper, które do dziś znajdują się w repertuarze wszystkich teatrów operowych świata. Mozart napisał również wiele utworów kameralnych, solowych oraz o charakterze rozrywkowym (tańce, divertimenta, serenady).

CZYTAJ NA FSPORT.PL – Mbappé miał problemy z grą w masce podczas meczu z Polską